Leśne Duszki

Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na miesiąc maj

Krąg tematyczny (temat tygodnia): 1 „W świecie zwierząt”

                                                                2 „Co w trawie piszczy?”

                                                               3 „ Moja mama i mój tata”

                                                               4 „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
  • graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych;
  • godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad oraz wdrażanie do poszanowania rodziny
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu.

Językowa aktywność dziecka:

  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości

z pozytywnych efektów swoich działań.

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka.

 

„Co w trawie piszczy?”

  1. 1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna

 w kwiecistej sukience.

 Budzi maki i stokrotki,

 jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,

 świeci ciepłe słońce,

 w rosie kąpią się biedronki.

 Wiosna już na łące!

  1. 2. Świerszcz zielone stroi skrzypce,

 da dziś pierwszy koncert.

 Tańczą pszczoły i motyle,

 żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…

  1. 3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

 tańczą i śpiewają.

 Nawet krecik wyszedł z norki,

 z myszką pląsa żwawo.

Moja wesoła rodzinka

My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

My jak palce jednej dłoni!

 

Mama, tata, siostra, brat

I ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad –

To wesoły jest mój świat!

 

Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę,

tata kocha , lecz inaczej

Uspokaja kiedy płaczę.

Mama, tata, siostra, brat

I ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad –

To wesoły jest mój świat!

 

Gdy napsocę i nabroję,

stoję w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

 

Mama, tata, siostra, brat

I ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad –

To wesoły jest mój świat!

 

Kiedy nie mam taty, mamy,

wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

 

Mama, tata, siostra, brat

I ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad –

To wesoły jest mój świat!

 

Grupa ” Leśne Duszki ” realizowała,w tym tygodniu, tematy związane z kosmosem i Układem Słonecznym.
Oto nasz filmik z tych „kosmicznych” zajęć

 

WARSZTATY CERAMICZNE

Dnia 15 czerwca dzieci z grupy Leśne Duszki udały się do GDK na warsztaty ceramiczne. Było to już drugie spotkanie, na którym dzieci kontynuowały swoją pracę. Każdy z przedszkolaków formował z gliny jakąś twarz. Na dzisiejszych zajęciach ( po wypaleniu w piecu) dzieci malowały swoje dzieła. Było przy tym dużo radości, wiele pomysłów i ciekawych rozwiązań. Kreatywność przedszkolaków oraz ich zaangażowanie widać na załączonych zdjęciach

Skip to content