Leśne Duszki
Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na miesiąc maj
Krąg tematyczny (temat tygodnia): 1 „W świecie zwierząt”
2 „Co w trawie piszczy?”
3 „ Moja mama i mój tata”
4 „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
- graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych;
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad oraz wdrażanie do poszanowania rodziny
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu.
Językowa aktywność dziecka:
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości
z pozytywnych efektów swoich działań.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka.
„Co w trawie piszczy?”
- 1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience.
Budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
- 2. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…
- 3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają.
Nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Moja wesoła rodzinka
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
tata kocha , lecz inaczej
Uspokaja kiedy płaczę.
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
WARSZTATY CERAMICZNE
Dnia 15 czerwca dzieci z grupy Leśne Duszki udały się do GDK na warsztaty ceramiczne. Było to już drugie spotkanie, na którym dzieci kontynuowały swoją pracę. Każdy z przedszkolaków formował z gliny jakąś twarz. Na dzisiejszych zajęciach ( po wypaleniu w piecu) dzieci malowały swoje dzieła. Było przy tym dużo radości, wiele pomysłów i ciekawych rozwiązań. Kreatywność przedszkolaków oraz ich zaangażowanie widać na załączonych zdjęciach